Use Case

Manouk van Duijn – Project Manager Packaging
Verpakkingsstrategie Holland & Barrett
Holland & Barrett is specialist in natuurlijke gezondheid en verzorging en heeft ruim 230 winkels in de Benelux. Behalve de eigen merken ‘Holland & Barrett’ en ‘De Tuinen’ worden ook vele andere merken verkocht in onze winkels en online zoals Lucovitaal, Vital Proteins, Kneipp, Naif, OrganiCup, Weleda, Zarqa en Arctic Blue.
Wij hebben het FLCP gevraagd om een heldere visie en strategisch plan m.b.t. duurzaam verpakken te ontwikkelen, naar aanleiding van onze vernieuwde corporate visie en missie. Dit met inachtneming van alle interne en externe ‘invloeden’ zoals de verduurzamingen die wij zelf al hadden doorgevoerd, de (verpakkings)wetgeving, marketing- en communicatieaspecten en innovaties op het gebied van materialen en afvalbeheer.
Vervolgens hebben we gezamenlijk doorgepakt op specifiek verpakkingsniveau. Het FLCP heeft analyses uitgevoerd op de verpakkingscategorieën en -types en aangegeven waar de mogelijkheden liggen om de milieudruk te verlagen. Deze zijn, en worden nog steeds, met onze leveranciers besproken en besloten welke zaken wel en welke niet zullen / kunnen worden aangepakt. Ook hebben we verbeterd inzicht gekregen over de aanvraag van kortingen op de afvalbijdrage bij het Afvalfonds/Verpact waar we recht op hebben.
Om de analyses en kennis te borgen heeft het FLCP een Holland & Barrett Benelux Handboek Duurzaam Verpakken voor ons ontwikkeld. In het handboek staan overzichten, analyses, beslisbomen, verwijzingen en andere tools waarmee ons commerciële team mee aan de slag kan. Er kunnen nu eenvoudiger keuzes gemaakt worden tussen tubes en potjes en type etiket of print. Op deze manier komen we stap voor stap tot een zo duurzaam mogelijk verpakkingsassortiment.


