Skip to main content

Use Case

Kruidvat

Eva Keller – Duurzaamheid Specialist A. S. Watson Benelux

Duurzaamheid van Kruidvat Make Up verpakkingen

In onze 1300 Kruidvat winkels in Nederland en België worden diverse gezondheids- en schoonheidsproducten verkocht, zo ook cosmeticaproducten. We waren benieuwd of het interessant zou zijn om make-up verpakkingen van klanten in onze winkels in te zamelen.  Zodat we die naar een geschikte bestemming konden brengen voor recycling.

Maar wij hadden het sterke vermoeden dat de kleine plastic verpakkingen van onze cosmeticaproducten zoals make-up, niet of nauwelijks tot nieuwe grondstof gerecycled worden na gebruik door de consument. Dit vanwege het kleine formaat van de verpakkingen maar vooral ook vanwege de vaak complexe materialen en materiaalsamenstellingen die gebruikt worden. Voordat we een inzamelsysteem zouden ontwikkelen wilden eerst weten of we het vanuit milieu-opzicht een impactvolle bestemming konden geven.

Daarom hebben het FLCP gevraagd een analyse uit te voeren over de milieu impact en recyclebaarheid van onze eigen merk make-up verpakkingen. Het FLCP heeft hiertoe twee voorbeeld producten, oogschaduw en mascara, volledig doorgerekend voor wat betreft CO2-impact en circulariteitsperformance. Dit voor de huidige verpakking maar ook voor hypothetische herontwerpen op basis van meer duurzame materialen. Ook heeft het FLCP bij diverse gespecialiseerde recyclingbedrijven adviezen ingewonnen omtrent de recyclingmogelijkheden voor dit type complexe make-up verpakkingen.

Op basis van de resultaten van de analyses zijn we in staat om betere keuzes te maken m.b.t. dit soort verpakkingen. In sommige gevallen zal het herontwerp van een verpakking zinvol zijn en zullen deze goed gerecycled worden in het huidige afvalsysteem. Maar in andere gevallen ook niet, omdat er dan toch nog bottlenecks bij sorteer- of recyclingbedrijven optreden waar wij geen grip op hebben. Daarom zien wij meer kansen in het ontwerp van de verpakkingen dan het faciliteren van inzameling voor de end-of-life fase. Kortom, dit onderzoek geeft ons inzicht en handelingsperspectieven als het gaat om het ontwerp van onze make-up verpakkingen.